Hvad er responsivt web-design?

Responsivt web-design bliver første gang beskrevet i 2010 af Ethan Marcotte, der er speaker og web-designer. Ethan Marcotte beskrev en teori om nødvendigheden af at være fleksibel med web-design for at kunne tilpasse sig de mange nye skærmstørrelser på de nye smartphones og tablets.

Responsivt web-design hjælper med at justere et webdesign, så det passer på alle typer enheder. Store internationale virksomheder som f.eks. Twitter har lavet frameworks (bootstrap), der bruges til at gøre hjemmesider responsive, så det er en teknologi, der er kommet for at blive.

Responsivt web-design fungerer ved at design og indhold deles op i kolonner.

Responsivt design

Dette gør, at når hjemmesiden besøges fra forskellige enheder, så kan den selv “skubbe” indhold og billeder ind under hinanden. Denne flydende struktur gør sig gældende, når forskellige skærmopløsninger besøger hjemmesiden. På en normal PC skærm kan en hjemmeside f.eks. fylde 3 kolonner i bredden, hvilket kan reduceres til 2 kolonner på en tablet eller 1 kolonne på en smartphone (Se billede øverst til højre). Indholdet på en hjemmeside bliver altså arrangeret fleksibelt i forhold til den givne opløsning, til forskel fra det traditionelle design, hvor man ender med en ekstra horisontal scroll-bar, så snart website-opløsningen overskrider skærmopløsningen (Zoom bliver ofte nødvendigt).

Prøv f.eks. at trække i vinduet her på Amomo, og du vil se, at indholde og billeder folder sig sammen under hinanden.

En del virksomheder anvender stadigvæk traditionelle hjemmesider ud fra den opfattelse, at disse sagtens kan vises i de mobilbrowsere, der findes i smartphones. Designet kan dog sammenlignes med en uldtrøje, der er havnet i kogevask. Alt er krympet og småt, og man skal derfor konstant bruge zoom og scrolle op og ned på siden. En del virksomheder vælger i stedet at bygge specielle mobilversioner af deres hjemmeside. Disse indholder dog typisk meget lidt indhold, og virksomheden skal herved opdatere to forskellige hjemmesider med nyt indhold.

Fordelen ved responsivt web-design er naturligvis, at der kun er én hjemmeside, der skal opdateres. Indholdet er det samme – uanset om du tilgår websitet på en tablet, en mobiltelefon eller fra en stationær computer.

Mangler din virksomhed en hjemmeside – eller trænger din nuværende hjemmeside til en opdatering? Så kontakt Amomo – vi udvikler veldesignede og brugervenlige hjemmesider i responsivt web-design, som det er en nydelse at se på – og at bruge.