Kunderne vil have responsive hjemmesider

I de seneste år er der sket et boom i salget af tablets og smartphones. Dette betyder, at det ikke længere er nok, at hjemmesiden ser flot ud på en computerskærm. Nu skal den også kunne vises på smartphones og tablets og den skal være brugervenlig og flot på alle enheder. I 2014 anvendte 88 pct. af de 16-64 årige internetbrugere et bærbart udstyr til internetadgang, dette kan f.eks. være en mobiltelefon eller smartphone, e-bogslæser eller håndholdt spillekonsol (Kilde).

En responsiv hjemmeside bliver derfor mere og mere nødvendig, både for de virksomheder der endnu ikke er hoppet med på online-bølgen, men også for de virksomheder der har en ældre hjemmeside, der ikke er designet til tablets og smartphones.

Hvis ikke hjemmesiden vises flot og er brugbar på mobile enheder, risikerer ejerne at brugere forlader hjemmesiden og benytter konkurrenten i stedet. Dette gælder både for håndværkere, webshops, værksteder osv. da mange i dag benytter en mobil/tablet til at bestille varer og tider til f.eks. reparation. Vi vil derfor anbefale alle, der har eller overvejer at få en hjemmeside, at overveje om de har råd til at miste kunder pga. dårligt webdesign.

Graf der stiger

21. april giver Google rank efter om din hjemmeside er mobilvenlig

Fra den 21. april 2015 anvender Google mobilperformance til at rangordne din hjemmeside, når der søges fra en mobil eller tablet. Dvs. at mobilvenlige sites ikke længere kun er nice to have, men at det nu har en direkte indflydelse på din page rank.
Hvis du vil beholde din eksisterende rank eller forsøge at opnå en højere rank, skal din hjemmeside altså være mobilvenlig.
Er du i tvivl om, hvorvidt Google mener, at dit site er optimeret til mobile enheder, kan du teste det med Googles værktøj Mobile Friendly Test.
Vi vil anbefale alle at teste deres nuværende hjemmeside via ”Mobile Friendly Test” for at få et overblik over, hvordan disse ændringer påvirker hjemmesiden. Hvis hjemmesiden ikke gøres mobilvenlig, risikerer hjemmesiden at miste værdifuld trafik fra Google, da den vil blive flyttet længere ned på listen over søgeresultater.  Dette kan i sidste ende betyde tabt fortjeneste, da kunder får sværere ved at finde hjemmesiden på Google, mens konkurrenter med mobilvenlige hjemmesider vil stå stærkere i forhold til potentielle kunder, der anvender Google som søgemaskine.

Google Logo omkring mobilvenlig design
Mangler din virksomhed en hjemmeside – eller trænger din nuværende hjemmeside til en opdatering? Så kontakt Amomo – vi udvikler veldesignede og brugervenlige hjemmesider i responsivt web-design, som det er en nydelse at se på – og at bruge.